Bewegen is belangrijk


Bewegen is zeer belangrijk voor het menselijk lichaam. Vroeger moesten wij jagen om voor ons voedsel te zorgen. Dat betekende dat het enorm veel inspanning kostte om überhaupt wat te kunnen eten. Tegenwoordig lopen we naar de supermarkt en pakken we uit het schap wat we willen hebben. Daar hoef je amper wat calorieën voor verbranden terwijl we tegenwoordig wel gewoon net zoveel eten als vroeger. Ons lichaam is daar gewoon nog niet aan gewend en daarom is het goed om meer te gaan sporten. Daarmee compenseer je wat je hebt gegeten en blijf je in vorm.

Lichamelijke oefeningen

Het is dus goed om meer bezig te zijn met je lichaam dan enkel je doorsnee dagelijkse routine. Dat houdt in dat je meer moet gaan sporten en echt veel moet proberen te doen. Anders kan je niet zoveel blijven eten als dat je nu doet. Je kan dit doen door op een sport te gaan, zelf te gaan hardlopen, of door af te spreken bij een sportschool. Hier kan je jezelf helemaal tot het gaatje dwingen en lekker alle calorieën eraf trainen zodat je verder overdag kan doen en laten wat je wil.

Daarnaast is beweging gewoon goed voor je omdat je er gezond van wordt. Je valt af, of blijft op z’n minst netjes op gewicht. Ook zorgt dit ervoor dat je minder kans krijgt op verschillende ziektes en je voelt je overdag veel blijer en levendiger dan wanneer je niet zou sporten.

Voordelen voor je gezondheid

Allereerst is bewegen heel erg goed voor je gezondheid. Dit is misschien wel de belangrijkste reden dat het goed is om veel te sporten. Je valt er van af en het zorgt ervoor dat je een veel minder grote kans hebt op hart- en vaatziektes. Deze ziektes zijn op het moment doodsoorzaak nummer 1 in Nederland en daarom is het erg goed om je hier tegen te wapenen. Ook worden je botten sterker als je veel sport waardoor je minder snel wat zal breken. Dat betekent dus al met al dat je veel minder snel naar het ziekenhuis hoeft wanneer je veel sport.

Sportende mensen hebben veel minder vaak last van depressies. Dat komt omdat sport een boost geeft aan je zelfvertrouwen. Met dit zelfvertrouwen voel je je een stuk beter en dus is de kans op een depressie ineens een stuk minder groot geworden. Verder voel je je hierdoor overdag een stuk opgewekter en ben je veel levendiger of vrolijker gedurende een langere tijd. Dit zorgt ervoor dat je meer voor elkaar krijgt dan wanneer je niet zoveel sport.

Diabetes 2 is een variant van suikerziekte die pas in een later stadium in je leven aandringt. Deze variant van suikerziekte kan worden bestreden als je veel sport. Je zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft tijdens het sporten en wanneer je dit regelmatig verzorgt dan kan de kans kleiner worden om deze vorm van diabetes te krijgen.

Je wordt sterker

Er is al gezegd dat je botten dikker worden en dat je minder snel iets zal breken, maar dat is niet het enige wat sterker wordt. Je maakt meer spiermassa aan en dit zal je terugzien als je in de spiegel kijkt. Je krijgt veel meer spieren en je kan ineens veel meer tillen dan voorheen. Dit komt allemaal omdat je regelmatig sport en je spieren gebruikt. Daarbij is het zo dat je veel meer mentale kracht krijgt. Tijdens het sporten zoek je geregeld op wat je grenzen zijn. Door dit te ontdekken en hier af en toe overheen te gaan werk je ook aan je mentale kracht.

Verder krijg je een betere conditie. Je kan langer veel meer aan dan voorheen omdat je conditie veel beter wordt. Je hebt geen moeite meer om even naar de zolder te lopen en je kan langer door wanneer je eens met je kinderen gaat spelen. En voor je uithoudingsvermogen gedurende de hele dag is dit heel erg wenselijk. Hoe meer je aan kan hoe langer je scherp blijft. Dit verbetert de kwaliteit in zowel je werk als je sociale leven. Je hebt overal meer tijd en aandacht voor.

Slaap

Veel sporten zorgt ervoor dat je beter gaat slapen in de nacht. Omdat je veel sport ben je druk met je lichaam bezig. Je vermoeid je lichaam soms tot het extreme aan toe, wanneer je dan ‘s avonds na een drukke dag in je bed gaat liggen voel je je veel meer klaar om te slapen dan als je niet sport. Omdat je zo moe bent kom je sneller in de kwalitatief goede slaapzone waardoor je ook beter slaapt. Dit zorgt ervoor dat je meer uitgerust bent en dat de kans op stress wordt verminderd. Wel moet je vaak wat langer slapen dan normaal omdat je lichaam moet bijkomen van het sporten.